m

This is Aalto. A Professional theme for
architects, construction and interior designers

Call us on +651 464 033 04

531 West Avenue, NY

Mon - Sat 8 AM - 8 PM

Top

Herbouw Gevlebrug in de Houthaven HERBOUW GEVLEBRUG

locatie

Houthaven, Amsterdam

ontwerp Gevlebrug

Kerste-Meijer Architecten

ontwerp Brug 276

Piet Kramer

typografie Gevlebrug

Janno Hahn

bouwperiode

2019-2020

De oude Oostertoegangsbrug was één van de drie hefbruggen in Amsterdam die door Piet Kramer (1881-1961) is ontworpen. Tussen 1930 en 2001 lag deze hefbrug in de De Ruijterkade en maakte het onderdeel uit van de doorgang vanaf het IJ naar het Oosterdok. Anno 2020 heeft Brug 276, nu als Gevlebrug, een nieuwe bestemming gekregen tussen de Pontsteiger en het Karlskrona-eiland.

EEN NIEUWE LOCATIE VOOR BRUG 276

HISTORIE VAN DE VLOTHAVEN

De geschiedenis van de Houthaven gaat terug tot 1876. Het met zand opgespoten gebied, onder andere voor de bouw van de Gevlebrug en woningen op het toekomstige Karlskrona-eiland, was vroeger een aan het Noordzeekanaal grenzende insteekhaven.

In deze haven werd, zoals de naam al doet vermoeden, hout opgeslagen en overgeslagen. Met de ontwikkeling van de Houthaven heeft de havenfunctie plaatsgemaakt voor een moderne woonwijk.

IN DEN DROGE

Om de bouw van de landhoofden en pijlers te kunnen uitvoeren, is het werkgebied met behulp van stalen damwanden afgesloten, aangevuld met zand en bemalen. De droge ondergrond maakte het mogelijk om de onderbouw in situ te kunnen uitvoeren.

OP ROLLETJES

Het stalen dek is met behulp van Self Propelled Modular Transporters (SPMT’s) ingereden nadat de aanbruggen reeds gemaakt waren. Hierdoor was er slechts enkele centimeters aan weerszijden van het stalen dek beschikbaar om de brug tussen de frontwanden van de pijlers te manoeuvreren. Een secuur werk, zowel in de engineering als tijdens de uitvoering.

AANBRUGGEN

Omdat de afstand tussen de Pontsteiger en het Karlskrona-eiland groter is dan de lengte van het val, is een tweetal aanbruggen in het ontwerp van de brug opgenomen. Beide aanbruggen bestaan uit voorgespannen prefab betonnen railbalken met druklaag. De brugdekken zijn aan de pijlers en landhoofden gestort en hebben een vrije overspanning van ongeveer 20 meter.

HEFTORENS

Op de twee waterpijlers staan aan weerszijden van het val de vier originele stalen heftorens. Met een hoogte van 10 meter steken ze bijna 8,5 m boven het wegdek uit en geven ze de brug het kenmerkende uiterlijk van een hefbrug. De stalen kabels en kap over de katrollen zullen de heftorens weer compleet maken.

METSELWERK

Geheel in stijl van de Amsterdamse School zijn de zijkanten van de betonnen aanbruggen aan het zicht  onttrokken. Om dit mogelijk te maken, overspannen aan weerszijden van beide aanbruggen grote betonnen schorten van landhoofd naar pijler. Aan deze schorten is een nok gestort om de granieten waterbanden en metselwerk aan te kunnen brengen.

Aan de hand van archieftekeningen zijn de bewaard gebleven waterbanden, haalkommen, afdekplaten en dekstenen op het metselwerk en de pijlers weer teruggebracht.

BEELDHOUWWERKEN

Voor de Oostertoegangsbrug heeft Johannes Heyens (1891-1952) twee beeldhouwwerken gemaakt, een daarvan is de beeltenis van een zeerob. In het ontwerp van de Gevlebrug heeft dit beeld een nieuwe plek gekregen op de gekromde wand aan het eind van de westelijke aanbrug.

LEUNINGWERK

Een belangrijk onderdeel in de ontwerpen van Piet Kramer was het leuningwerk op de brugdekken en landhoofden. De smeedijzeren leuningen waren niet enkel functioneel, maar droegen ook bij aan de vormgeving van de brug.

WEER IN VERBINDING MET HET IJ

Met de bouw van woningen op het toekomstige Karlskrona-eiland zal de laatste fase van de ontwikkeling van de Houthaven van start gaan. Waarschijnlijk zal in 2021 de herontwikkeling van het gebied voltooid zijn en hiermee maakt de oude Brug 276 weer een doorgang met het IJ mogelijk.

MEER INFRASTRUCTUUR

error: Content is protected !!